“Apa Yang Akan Berlaku Selepas Siasatan PBB Mengenai Pertumpahan Darah Di Protes Gaza?”, Satu Persoalan Yang Perlu Seluruh #Insan Dan Penjawat PBB Beri Perhatian, Dibahaskan, Ditekankan Dan Diambil Tindakan!

Seorang Palestin yang cedera dilihat selepas pasukan [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel menembak gas pemedih mata pada penunjuk perasaan pada Mac Great Return di Gaza pada 23 Jun 2018 [Mohammed Asad / Monitor Timur Tengah]

8 Mac, 2019 : Sepanjang setahun, kerajaan [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel dan pegawai-pegawai tentera kanannya telah menjadikan Jalur Gaza sebagai komuniti pemakaman, berjalan kaki yang cedera dan dipotong. [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel tidak memerlukan gergaji primitif untuk memusnahkan dan memecahkan anggota badan; penembak jitu yang dilatih di sekitar Jalur Gaza dapat melakukannya. Tentera-tentera ini mengasah kemahiran mereka yang meragukan ke atas beribu-ribu penunjuk perasaan Palestina yang aman, membunuh dan mencederakan mereka sepanjang tahun pertama protes Agung Mac Kembali, yang bermula pada akhir bulan Mac lalu.
Mangsa mereka termasuk kanak-kanak, medik, wartawan dan orang kurang upaya.
Kepimpinan [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel berminat untuk menaikkan harga kesakitan dan penderitaan kepada rakyat Palestin, yang meneruskan demonstrasi aman setiap Jumaat. Dan tentera [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel terus memaksa mereka, membunuh, mencederakan dan membiarkan orang Palestin mengambil bahagian dalam protes di sempadan nominal walaupun mereka tidak bersenjata dan tidak memberi ancaman kepada askar atau orang lain. Ini adalah kesimpulan laporan yang dikeluarkan minggu lepas oleh jawatankuasa pencatatan fakta antarabangsa yang dibentuk oleh Majlis Hak Asasi Manusia PBB.
Jawatankuasa ini berkumpul pada 18 Mei tahun lepas dan telah memeriksa bukti dengan teliti untuk menilai apa yang berlaku di sempadan Gaza dari Mac hingga Disember 2018. Terdapat banyak data untuk ahli-ahlinya. Mereka mendokumenkan lebih daripada 6,000 kecederaan yang disebabkan oleh tentera [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel, selain hampir 200 kes di mana para penunjuk perasaan yang aman dibunuh, walaupun mereka tidak menyerang tentera pada masa itu.
Tidak seorang pun [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel terluka atau terbunuh, dengan cara itu.
Satu lagi laporan yang kurang dilaporkan, sampingan laporan itu adalah bahawa jumlah mangsa yang banyak membawa sektor kesihatan yang sudah hancur di Gaza hingga runtuh. Ramai yang cedera ditolak peluang untuk dipindahkan ke luar negara untuk rawatan; sesetengahnya kini mempunyai kecacatan kekal akibat kelewatan dalam mendapatkan rawatan yang mencukupi; sesetengahnya dirawat apabila sudah terlambat untuk melakukan apa sahaja untuk mereka.

BACA: [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel harus menghadapi keadilan untuk pembunuhan protes Gaza yang menyalahi undang-undang

Laporan PBB adalah peringatan kepada dunia hasil yang menakjubkan dari respon [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel terhadap para demonstran yang aman yang menyerukan hak-hak sah mereka.
Terdapat bukti yang mencukupi untuk menuduh Tentera Pertahanan [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel yang benar-benar tidak disengajakan dan kepimpinan politik dengan sengaja melakukan pembunuhan beramai-ramai yang dilaporkan oleh laporan itu sebagai “kejahatan terhadap kemanusiaan“.
Pada 14 Mei tahun lepas, bersamaan dengan ulang tahun ke-70 Nakba, dan pembukaan Kedutaan Besar[“hamba sifat syaitan, trump” “Di”]AS di Baitulmuqaddis, kekejaman [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel melampaui batasnya sendiri yang tinggi. Pembunuhan itu pada hari “sekurang-kurangnya“ 58 orang Palestin, dengan beribu-ribu lagi cedera, mengingatkan pembunuhan Sharpeville Massacre tahun 1960 yang terkenal di Afrika Selatan, yang menandakan titik perubahan dalam kesedaran dunia mengenai rejim Apartheid. Masyarakat antarabangsa mengutuk 14 pembunuhan beramai-ramai di Jalur Gaza tetapi tidak mengambil tindakan serius untuk menghentikannya. Tentera pendudukan [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel terus membunuh dan melukai rakyat Palestin yang tidak berdaya hingga ke hari ini.
Seorang Palestin cedera selepas tentera [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel menyerang pemrotes semasa demonstrasi ‘maritim’ untuk memecahkan sekatan Gaza oleh laut dengan kapal di Gaza City, Gaza pada 22 Oktober 2018 [Mustafa Hassona / Anadolu Agency]
Penargetan anak-anak muda yang sengaja jelas dimaksudkan untuk menciptakan generasi orang Palestina yang cacat; lelaki dan wanita muda yang tidak berkesudahan kini menjadi pemandangan biasa di kawasan kejiranan Gaza. Matlamatnya adalah menghukum rakyat Palestin kerana mempunyai hak untuk menunjukkan hak mereka; Objektifnya adalah untuk memecahkan semangat dan kehendak kolektif mereka untuk menentang pendudukan tentera [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel di tanah mereka.
Laporan PBB mendokumentasikan butiran yang ditinggalkan daripada propaganda [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel, yang terus memompa sebuah narasi palsu, justifikasi pembunuhan beramai-ramai dan percubaan untuk menyalahkan para korban atas nasib mereka. Kini, kita dapat membaca satu akaun bebas tentang penargetan [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel terhadap kanak-kanak, paramedik, wartawan dan orang kurang upaya sepanjang demonstrasi Protes March of Return.
Persoalannya ialah, apa yang akan berlaku seterusnya? Apa yang akan menjadi laporan mengenai pertumpahan darah pada protes Gaza yang membawa kepada?
Kita boleh katakan dengan pasti bahawa laporan antarabangsa ini tidak akan menghalang kerajaan [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel dan pasukan bersenjata untuk meneruskan pembunuhan, kecederaan dan lain-lain pelanggaran berat terhadap rakyat Palestin. Ia telah didahului oleh beberapa laporan lain yang diabaikan oleh kerajaan-kerajaan [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel berturut-turut, yang dibenarkan untuk bertindak dengan sewenang-wenangnya dan menghina undang-undang dan konvensyen antarabangsa.

Laporan terbaru UNHRC ini merupakan ujian baru tentang keberkesanan institusi masyarakat antarabangsa dan kemungkinan prosedur mereka.

Kesimpulan yang dicapai tidak dapat diabaikan; laporan itu tidak boleh dibaca dan kemudian dibiarkan di rak.
Tindak balas dan tindakan yang serius mesti dilakukan dengan pasti seperti pada malam hari, seperti pendakwaan terhadap mereka yang bertanggungjawab terhadap jenayah yang didokumenkan oleh jawatankuasa itu mengikut sistem keadilan jenayah antarabangsa. Tentera [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel mungkin telah menarik pencetus, tetapi mereka tidak dapat membunuh dan mencederakan ribuan orang Palestin dengan sendirinya; mereka terpaksa menyokong politik untuk melakukannya.
Orang-orang yang mempunyai kuasa untuk memberi penembak jitu lampu hijau diketahui oleh kami semua, termasuk ahli jawatankuasa pencari fakta. Sekiranya laporan ini mempunyai makna dan nilai apa-apa, orang-orang tersebut mesti didakwa dengan serta-merta. Keadilan menuntutnya.

Kekebalan [“entiti pakatan sifat syaitan, zionis” “Di”]Israel harus berakhir

# » – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

*Note : Petikan Mengunakan Translator Diedit, Tulisan dalam kurungan [ ] atau sebahagian ” ” adalah penambahan ayat dan tanda yang dirasakan sangat perlu untuk menyampaikan, memperjelas dan mempertegaskan maksud, nilai, sifat, kezaliman, kejahatan, kebatilan dan kemunafikan serta sangat perlu melihatnya dan memahaminya dari sudut sepatutnya dan sewajarnya.