Tentera Malta dan Penyelamat Libya Menyelamatkan Lebih 500 Pendatang Dari Laut Mediterranean

Tentera #Insan Malta Menyelamatkan 216 Pendatang Dari Mediterranean

25 Mei, 2019 :Kapal peronda angkatan tentera Malta mengambil lebih daripada 200 pendatang dari dua perkhemahan di Mediterranean dan membawa mereka ke Malta pada hari Sabtu, kata seorang jurucakap, seperti dilaporkan
Reuters.
Sekurang-kurangnya seorang wanita hamil dan beberapa kanak-kanak dipercayai menjadi antara 216 pendatang yang diselamatkan.
Kewarganegaraan mereka tidak diketahui.
Jurucakap AFM berkata bot peronda telah dihantar ke sebuah kapal tenggelam di selatan Malta pada hari Jumaat. Selepas memungut pendatang, ia dialihkan ke perahu kedua ketika dalam perjalanan ke Malta, memungut pendatang-pendatang itu juga.
Angkatan bersenjata berkata bahawa dengan keadaan cuaca yang baik, pemergian pendatang dari Libya, Tunisia, dan Algeria telah meningkat dalam dua hari yang lalu, menyebabkan 12 buah kapal pendatang yang tiba di Sicily, Sardinia, dan Lampedusa.
Pengawal pantai Libya berkata pada hari Jumaat ia menyelamatkan 290 pendatang dari rakit kembung berhampiran ibu negara Tripoli.
BACA: 5 orang pendatang mati dalam perjalanan ke Eropah melalui Turki pada tahun 2019

# » – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Pengawal pantai Libya menyelamatkan 290 pendatang di pantai timur Tripoli

24 Mei 2019 :Pengawal pantai Libya menyelamatkan 290 pendatang yang berpaut pada rakit kembung pada hari Jumaat dalam dua operasi berhampiran ibu negara Tripoli, kata jurucakap tentera laut.
Laporan Reuters , pantai barat Libya adalah titik berlepas utama beratus-ratus ribu pendatang yang melarikan diri dari negara-negara mereka dari peperangan dan kemiskinan untuk sampai ke pantai Itali.

Pendatang di Laut Mediterranean [Gambar fail]
Seorang pengawal pantai menyelamatkan 87 pendatang dari Qarabuli, sebuah bandar 50 km (31 batu) di timur Tripoli, di sebuah bot kembung, jurucakap tentera laut Ayoub Qassem memberitahu Reuters.
Pengawal pantai adalah sebahagian daripada Tentera Laut Libya.
Satu lagi kumpulan 203 pendatang telah diselamatkan dari dua bot kembung dari Zlitin, sebuah bandar 160 km (100 batu) di timur ibu negara, kata Qassem.

“Para pendatang tanpa izin didapati berpaut kepada kapal-kapal yang lusuh dan patah. Mereka diselamatkan oleh rondaan pengawal pantai di dua kapal yang berlainan, “kata Qassem.

Para pendatang telah diserahkan kepada jabatan penghijrahan anti-haram selepas mereka turun ke dua bandar raya Khomas dan Janzur, kata Qassem.

Mereka berasal dari negara Arab dan sub-Sahara yang berbeza, termasuk tujuh wanita dan seorang kanak-kanak.
Selepas kesepakatan yang disokong oleh Itali, jumlah penyeberangan telah menurun dengan ketara sejak Julai 2017 apabila pengedar manusia diusir oleh kumpulan bersenjata dari hab penyeludupan bandar Sabratha di barat Tripoli.
Negara Afrika Utara yang kaya dengan minyak jatuh ke dalam huru-hara selepas lapan tahun pemberontakan yang disokong oleh []NATO[yang sebahagianya darinya “hamba pakatan sifat syaitan”] yang menggulingkan []Muammar Gaddafi pada tahun 2011.
# » – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Penyelamat Menyelamat 85 #Insan Berhampiran Pantai Libya

#Insan di Laut Mediterranean diancam kematian
4 Jun, 2019 Jurucakap pasukan angkatan laut Kerajaan Libya Accord Negara, Brigadier Jeneral Ayoub Qasim, telah mengumumkan penyelamatan 85 pendatang tanpa izin yang berada di atas kapal getah yang hampir tenggelam di pantai Libya.
“Pada 2 Jun 2019, kapal patroli” Ubari “bahagian tengah Coast Guard menyelamatkan bot getah tenggelam dengan 85 pendatang tanpa izin, termasuk 75 lelaki, 5 wanita dan 5 kanak-kanak, di 74 batu dari barat laut kota Khoms , “Kata Brigadier Jeneral Ayoub Qasim.
Baca: Sekurang-kurangnya 18 cedera ketika dua letupan kereta menyasarkan unit ketenteraan Libya
Sumber itu menambah bahawa “pendatang tanpa izin berasal dari Arab, Afrika, dan Bengali kebangsaan …,” menunjukkan bahawa “mereka dipindahkan dan diserahkan kepada pusat perlindungan Khoms setelah menyediakan mereka dengan bantuan kemanusiaan dan perubatan.”
# » – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Sangat menghargai sumbangan penyelamat Malta dan Libya dalam usaha membantu pelarian yang sangat memerlukan yang diancam penyakit, kebuluran dan kematian, menggesa dan sangat megharapkan seluruh #Insan. dunia turut sama memainkan peranan dan memberi sumbangan untuk membantu meringankan dan menyelamatkan jutaan pelarian dari seluruh dunia yang sedang dilanda krisis.